|
|
ISTITUTO
D’ISTRUZIONE SUPERIORE PROFESSIONALE E TECNICO COMMERCIALE
“A. CASAGRANDE”
“F. CESI”
TERNI
|
|
EMPOWER.MENT project
Empower ModEl iN Transfer
Transnational Meeting
|
Sibiu
|
|
April 04th -05th , 2011
|
|
In the schools of Umbria,
as indeed everywhere in European higher education institutions, the complex phenomenon of the management of students at-risk of school failure and dropouts
puts a strain on the teaching and the quality of work carried out daily by the
school staff. The project EMPOWER.MENT (Empower Model in Transfer) presented by
the Institute Casagrande / Cesi and the Office of the Provincial School of
Terni on the basis of the Leonardo da Vinci European Project, is an operational
action financed by the European Union to transfer a Quality Oriented Model in
educational processes, which would allow an optimal inclusion of all students,
with particular emphasis on children at risk of exclusion. The project involves
Italy (Terni and Vibo Valentia, De Filippis IPSSCTSP Institute), Austria
(Vienna, European High School Lyceum and Industrial Institute Berufsschule
Steyr II) and Romania (Institute of Industrial De Masini Sibiu), lasts two
years and consists of a series of activities and meetings at transnational level, as the first seminar, which was held in Terni at the
"Casagrande / Cesi" on November 12th 2010. The workshop was attended by
schools and representatives of the partner schools as well as organizations at
various levels interacting with schools (school boards, organizations
representing minorities, parents, other schools, professional associations, local authorities, Chamber of Commerce, local policy makers).
On 4th and 5th April there will be a transnational meeting in Sibiu, Romania,
which will involve, in addition to partner schools, representatives of Local Education
Offices and a delegation of the Body of students.
The project, based on the logic and principles of Quality will consider the
capitalization and exchange of experiences developed in European schools in
order to identify the best strategies to meet the needs of young people. The
experiment will lead to the definition of a real system of quality management
from the specific needs of targeted students, their families and school staff,
moving away, thus, from the rigidity of ISO regulations and approaches. The
goal is ambitious, aiming at the quality of the system and will be open to continuous and progressive changes towards a complete definition of the
quality model developed.
Nelle scuole
umbre, come d’altronde ormai in tutti gli istituti di formazione superiore
europea, si presenta il complesso fenomeno della gestione di studenti
appartenenti a gruppi a rischio di esclusione scolastica e sociale, che mette a
dura prova la didattica e la qualità del lavoro svolto quotidianamente dal
personale scolastico. Il progetto EMPOWER.MENT (Empower Model in Transfer)
presentato dall’Istituto Casagrande/Cesi e dall’Ufficio Scolastico Provinciale
di Terni sulla base del Programma Leonardo
da Vinci, è un intervento
operativo finanziato dall’Unione Europea per trasferire un modello orientato a
garantire la Qualità
nei processi educativi, che favorisca una ottimale integrazione scolastica di
tutti gli studenti, con particolare enfasi sui ragazzi a rischio di disagio o
esclusione. Il progetto coinvolge l’Italia (Terni e Vibo Valentia, istituto
IPSSCTSP De Filippis), l’Austria (Vienna, liceo European High School e Istituto
Industriale Berufsschule Steyr II) e la Romania (Istituto industriale De Masini di
Sibiu), ha durata biennale e si articola in una serie di attività e incontri a
livello transnazionale, come il primo seminario di sensibilizzazione, che si è
tenuto a Terni presso il “Casagrande/Cesi” il 12 novembre 2010. Hanno partecipato
al seminario le scuole partner e i rappresentanti delle organizzazioni che a vario titolo interagiscono con
il mondo della scuola (uffici scolastici, organizzazioni rappresentanti
minoranze, genitori, altre scuole, associazioni di categoria, enti locali,Camera
di Commercio, policy makers locali).
Il 4 e 5 aprile si terrà un
incontro transnazionale a Sibiu, Romania, a cui parteciperanno, oltre alle
scuole partner anche i rappresentanti degli Uffici Scolastici Provinciali e una
delegazione della Consulta degli studenti.
Il progetto,
sulla base della logica e dei principi della Qualità prenderà in considerazione
la capitalizzazione e lo scambio
di esperienze sviluppate da varie scuole Europee al fine di individuare le
strategie migliori per rispondere ai bisogni dei giovani. La sperimentazione
porterà alla definizione di un vero e proprio sistema di gestione della Qualità
partendo dai bisogni specifici e concreti degli studenti, delle loro famiglie e
del personale scolastico, allontanandosi, in tal modo, dalla rigidità e dal
rigorismo delle normative e degli approcci ISO di provenienza aziendale.
L’obiettivo è ambizioso, punta alla qualità del sistema e sarà aperto a
continue e progressive modifiche in vista di una definizione compiuta del
modello qualitativo ideato.
|
|